Forma umowy
- W jakiej formie zawrzeć, aneksować i rozwiązać kontrakt
- Czy podpis musi zawierać imię i być czytelny oraz gdzie go umieścić
- Kiedy stosować parafę, a kiedy jest to zbędne
- Czy można mieć dwa podpisy
- Czy skan umowy jest formą pisemną
- Gdzie złożyć podpis
- Czy załączniki należy podpisać
- Co zrobić, gdy kontrahent potwierdza umowę i zmienia jej warunki
- Dlaczego data pewna ma w najmie znaczenie
- Jakie problemy generuje podpis elektroniczny i na co warto zwrócić uwagę
- Czy umowa jest ważna po wygaśnięciu certyfikatu
- Jakich klauzul nie stosować, a jakie wprowadzić przy podpisie elektronicznym
- Czy można podpisać umowę w różny sposób: pisemnie i elektronicznie
- Jak ustalić skutki niewłaściwej formy i czy można je zmienić
- Na czym polega zasada zastępowalności form
- Czy przedsiębiorcy mogą uzgodnić formę dla celów dowodowych
- Czy można obejść formę aneksu zastrzeżoną pod rygorem nieważności przez wykonywanie umowy w inny sposób
Gdy zastanawiasz się nad tym, jaką formę ustalić dla negocjowanej umowy, warto podejść do tej kwestii praktycznie i probiznesowo. Rozważyć rezygnację z klauzul stosowanych standardowo w umowach, które przewidują tylko jedną formę dokonywania ustaleń. Porozmawiaj z klientem o tym, jakie rozwiązanie najbardziej odpowiada jego potrzebom i dostosuj surowość formy do skutków, jakie wywołuje dana modyfikacja. Można na przykład wprowadzić inny sposób ustalania zmian dotyczących bieżącej współpracy, a inny dla rozwiązania umowy czy wezwania do działania, które ma negatywne skutki dla drugiej strony. Gdy dostosujesz umowne rozwiązania do rzeczywistości biznesowej, to nie pojawi się ryzyko, że ustalenie kontraktowe będzie ignorowane na etapie wykonywania umowy.
W tej sekcji znajdziesz informację nie tylko o tym, czego prawo wymaga, ale także z jakimi wątpliwościami mierzą się negocjatorzy. Niby proste problemy, niby oczywiste sytuacje – a jednak, chyba nie do końca tak jest – skoro sprawiają kłopoty w negocjacyjnej praktyce i są przedmiotem orzeczeń sądowych.
Spis podsekcji
- Wybór formy
- Forma konkludentna
- Forma ustna
- Forma pisemna
- Forma pisemna kwalifikowana
- Forma elektroniczna
- Forma dokumentowa
- Forma aktu notarialnego
- Skutki zawarcia umowy w niewłaściwej formie
- Ustalenie skutku niezachowania formy
- Forma zmiany umowy
- Forma rozwiązania kontraktu