[++] Poufność
- Kiedy warto pomyśleć o poufności
- Jak zapisać i negocjować obowiązek poufności
- Co stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa
- Jak zdefiniować informacje poufne
- Jakie problemy generują trójstronne umowy o poufności
- Czego poufność nie powinna obejmować – katalog wyłączeń
- O czym pomyśleć udostępniając informacje podmiotom trzecim
- Na jaki poziom zabezpieczeń się godzić
- Jak zadbać, aby poufność nie przeszkadzała w wykonaniu umowy
- Czy negocjować zwrot lub zniszczenie informacji poufnych
- Jaki okres poufności uzgodnić
- Którego ograniczenia odpowiedzialności nie akceptować
- Dlaczego warto pamiętać o relacji umowy o poufności z kontraktem docelowym
- Jak ograniczyć ryzyko naruszenia poufności – 9 sposobów
- Jakie problemy generuje praktyka kontraktowa – 12 przykładów
Przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi potrzeby ochrony informacji, które mają dla nich gospodarcze znaczenie. Dotyczy to w szczególności danych, które dają im przewagę nad konkurencją, budują wartość biznesu lub których ujawnienie mogłoby wyrządzić im szkodę. W praktyce o tym, co chroni przedsiębiorca decyduje on sam przez sposób, w jaki prowadzi swoją działalność, czyli jak dba o poufność ważnych informacji na różnych płaszczyznach swojej aktywności gospodarczej. Dlatego doradzając przedsiębiorcy, trzeba rozważnie decydować: co, kiedy, w jaki sposób i w jakim zakresie, warto chronić przed ujawnieniem.
Niestety, o ile dbałość o ochronę danych biznesowych należy ocenić jako tendencję pozytywną, o tyle kontraktowe zapisy o poufności są niejednokrotnie zbyt rozbudowane i za daleko idące. Zdarza się, że zawierają zobowiązanie, w którym poufnością objęte jest wszystko, co dotyczy strony ujawniającej dane, jej grupy kapitałowej i niezidentyfikowanych w żaden sposób kontrahentów czy doradców. Pojawia się wtedy pytanie o sens i skuteczność zastrzeżenia poufności, które dotyczy wszelkich informacji i danych – bez względu na to, czy: są publicznie dostępne, ich ujawnienie narazi kontrahenta na szkodę, mają jakąkolwiek wartość, dotyczą realizowanej umowy lub czy strona ujawniająca w rzeczywistości je zabezpiecza.
Spis podsekcji
- Kontraktowa ochrona informacji
- Potrzeba ochrony informacji
- Jednostronna i dwustronna ochrona
- Definicja informacji poufnych
- Katalog wyłączeń
- Ochrona informacji osób trzecich
- Udostępnianie danych innym podmiotom
- Środki ochrony informacji
- Niszczenie i zwrot informacji
- Okres obowiązywania tajemnicy
- 9 sposobów na ograniczenie ryzyka z tytułu naruszenia poufności
- Problemy - praktyka kontraktowa