Reguły odpowiedzialności
- Kiedy pojawia się odpowiedzialność za szkodę
- Czym różni się reżim kontraktowy od deliktowego
- Jakie rodzaje szkód pojawiają się w umowach
- Czym różni się opóźnienie od zwłoki
- Co to jest należyta staranność i rażące niedbalstwo
- Czy szkoda to także zwiększenie zadłużenia
- Jakiej odpowiedzialności nie można wyłączyć i ograniczyć
- Kiedy pojawia się odpowiedzialność mimo braku szkody lub niezależnie od jej wysokości
- Czy można wyłączyć odpowiedzialność za szkody z winy nieumyślnej lub rażącego niedbalstwa
- Jakie są opcje ograniczania szkód
- Kiedy limit odpowiedzialności jest dopuszczalny
- Kto decyduje jak szkoda zostanie naprawiona i czy można to zmienić
- Jak uzgodnić sposób kalkulacji odszkodowania
- Jak zastąpić winę regułą ryzyka
- Czy odpowiedzialność kontraktowa i deliktowa kumulują się, czy konkurują ze sobą
- Kiedy można wyłączyć odpowiedzialność deliktową
- Czy można ograniczyć odpowiedzialność wobec konsumentów
Nie mam wątpliwości, że kluczem do sukcesu w negocjowaniu warunków kontraktowej odpowiedzialności jest umiejętność:
- szybkiego i bezbłędnego wyłuskiwania klauzul, którymi:
- druga strona ogranicza swoją odpowiedzialność i
- rozszerza odpowiedzialność Twojego klienta, a także
- optymalnego wykorzystywania mechanizmów prawnych do ograniczania prawnych i biznesowych ryzyk Twojego klienta.
W tej sekcji omawiam kodeksowe reguły rządzące odpowiedzialnością kontrahentów i zakres swobody w negocjacyjnych manewrach. Natomiast w sekcji: Ograniczenie ryzyk umownych pokazuję konkretne rozwiązania, jak w praktyce można modyfikować odpowiedzialność w umowie – w zależności od biznesowej i negocjacyjnej sytuacji Twojego klienta.
Spis podsekcji
- Reżimy odpowiedzialności
- Przesłanki odpowiedzialności
- Zdarzenie
- Szkoda
- Związek przyczynowy
- Zasady odpowiedzialności
- Zasada winy
- Zasada ryzyka
- Zasada słuszności
- Sposoby na zmianę odpowiedzialności