[+] Prawo autorskie
- Co to jest utwór i co zrobić, gdy nie wiesz, czy rzeczywiście powstanie
- Czy pomysł podlega ochronie
- Jak „nabyć” prawa osobiste, mimo że nie można ich zbyć
- Kiedy pola eksploatacji są krytyczne – co dzieje się, gdy ich nie ma
- Jak zabezpieczyć sobie przyszłe pola
- W jaki sposób przenieść prawa majątkowe
- Jak wynegocjować wszystkie pola eksploatacji
- Jak ochronić się przed rozwiązaniem licencji
- Który rodzaj licencji negocjować
- Kiedy można bez formalności wprowadzić zmiany do utworu, a kiedy konieczna jest zgoda
- Dlaczego prawa zależne są ważne i jak sobie je zagwarantować
- Jak ustalić wynagrodzenie, aby nie zapłacić wielokrotnie za to samo – 5 zasad
- Kiedy pracodawca musi pomyśleć o prawach autorskich
- Jakie formy oprogramowania podlegają ochronie

Prawo autorskie to temat bardzo aktualny i ważny, ale nieco zdemonizowany, prawdopodobnie dlatego, że nie zawsze jest dobrze rozumiany. W tej sekcji tłumaczę „o co naprawdę w prawach autorskich chodzi” i pokazuję, z jakich opcji można skorzystać – co działa w praktyce, a gdzie pojawiają się wątpliwości.
Regulacje prawnoautorskie są wielopłaszczyznowe, dlatego skoncentrowałam się na kwestiach najważniejszych i budzących szczególnie dużo wątpliwości na etapie negocjowania umowy. Pokazuję:
- o czym warto pomyśleć;
- z jakimi problemami się spotkasz;
- jakie masz opcje do wyboru;
- które rozwiązania warto negocjować oraz
- w jaki sposób pisać zapisy kontraktowe
– bez względu na to, czy prawa autorskie nabywasz, czy też ich udzielasz.
Jest to moim zdaniem wiedza kluczowa dla prowadzenia jakichkolwiek negocjacji w tym zakresie. Nie mam wątpliwości, że po przeczytaniu tej sekcji, będziesz dokładnie wiedział, co chcesz osiągnąć w swoich umowach.
Spis podsekcji
- Utwór
- Prawa osobiste
- Prawa majątkowe i pola eksploatacji
- Transfer praw majątkowych
- Istota licencji
- Licencja na czas nieokreślony
- Licencja wyłączna i sublicencja
- Przeniesienie a licencja
- Oznaczanie pól eksploatacji
- Wszystkie pola eksploatacji
- Przyszłe pola eksploatacji
- Nabycie wszystkich nowych utworów
- Zmiana dzieła
- Prawa zależne
- Wynagrodzenie
- Utwory pracownicze
- Oprogramowanie