Standardowe wzory

Standardowe wzory

  • Dlaczego nie zawsze wiadomo czy dokument ma status OWU
  • Kiedy OWU wiążą
  • Co zrobić, gdy druga strona doręcza OWU Twojemu klientowi
  • Dlaczego nie zawsze umowa ma pierwszeństwo
  • Kiedy wiążą OWU ogłoszone na stronie internetowej
  • W jaki sposób negocjować OWU
  • Jak zabezpieczyć się przed OWU
  • Kiedy można OWU zmienić w trakcie umowy
  • Kto wygrywa walkę na OWU
  • Czego nie robić tworząc OWU dla klienta
OWU
OWU

Wiele podmiotów, w szczególności przedsiębiorcy posiadający kluczową pozycję na rynku, opracowuje własne ogólne wzorce umowne, takie jak: szablony umów, ogólne warunki sprzedaży lub świadczenia usług, regulaminy, formularze, instrukcje, taryfy, procedury, tabele itp. (we Wsporniku nazywane: OWU) i narzuca je swoim kontrahentom. Czasem komunikują wprost lub w sposób zawoalowany, że są to dokumenty nienegocjowalne.

Choć wykorzystywanie OWU jest standardem w wielu branżach, to prawnicy nie są zgodni, dlaczego wiążą (skoro kontrahenci nie wyrazili na nie zgody) i czy są równoprawnym elementem umowy.

A negocjatorzy?

Muszą sobie radzić z tym problemem, bo w praktyce pojawia się wiele pytań. Na przykład:

  • Czy jedna klauzula standardowo stosowana ze wszystkimi klientami może mieć status OWU, a jeśli nie – to jak obszerny musi to być dokument?
  • Czy zmiana OWU na skutek negocjacji powoduje, że ten dokument traci swój specyficzny status, a jeśli tak jest – to czy każda, nawet najdrobniejsza, modyfikacja wywoła taki skutek?

Wszystkie te wątpliwości mają bezpośredni wpływ na to, jak prawnik powinien postąpić i dlatego w tej sekcji znajdziesz moją podpowiedź, co w praktyce opłaca się robić.

Spis podsekcji

  • Istota OWU
  • Związanie OWU
  • Zmiana OWU
  • Walka na OWU
  • Negocjacje OWU
  • Sporządzenie własnego OWU