Standardowe wzory
- Dlaczego nie zawsze wiadomo czy dokument ma status OWU
- Kiedy OWU wiążą
- Co zrobić, gdy druga strona doręcza OWU Twojemu klientowi
- Dlaczego nie zawsze umowa ma pierwszeństwo
- Kiedy wiążą OWU ogłoszone na stronie internetowej
- W jaki sposób negocjować OWU
- Jak zabezpieczyć się przed OWU
- Kiedy można OWU zmienić w trakcie umowy
- Kto wygrywa walkę na OWU
- Czego nie robić tworząc OWU dla klienta
Wiele podmiotów, w szczególności przedsiębiorcy posiadający kluczową pozycję na rynku, opracowuje własne ogólne wzorce umowne, takie jak: szablony umów, ogólne warunki sprzedaży lub świadczenia usług, regulaminy, formularze, instrukcje, taryfy, procedury, tabele itp. (we Wsporniku nazywane: OWU) i narzuca je swoim kontrahentom. Czasem komunikują wprost lub w sposób zawoalowany, że są to dokumenty nienegocjowalne.
Choć wykorzystywanie OWU jest standardem w wielu branżach, to prawnicy nie są zgodni, dlaczego wiążą (skoro kontrahenci nie wyrazili na nie zgody) i czy są równoprawnym elementem umowy.
A negocjatorzy?
Muszą sobie radzić z tym problemem, bo w praktyce pojawia się wiele pytań. Na przykład:
- Czy jedna klauzula standardowo stosowana ze wszystkimi klientami może mieć status OWU, a jeśli nie – to jak obszerny musi to być dokument?
- Czy zmiana OWU na skutek negocjacji powoduje, że ten dokument traci swój specyficzny status, a jeśli tak jest – to czy każda, nawet najdrobniejsza, modyfikacja wywoła taki skutek?
Wszystkie te wątpliwości mają bezpośredni wpływ na to, jak prawnik powinien postąpić i dlatego w tej sekcji znajdziesz moją podpowiedź, co w praktyce opłaca się robić.
Spis podsekcji
- Istota OWU
- Związanie OWU
- Zmiana OWU
- Walka na OWU
- Negocjacje OWU
- Sporządzenie własnego OWU