Oznaczenie kontrahentów

Oznaczenie kontrahentów

  • Jak napisać komparycję umowy
  • Jakie informacje w niej umieścić – konsument, JDG i spółki handlowe
  • Dlaczego warto ustalić status osoby fizycznej w umowie
  • Co firma mówi o przedsiębiorcy
  • Kiedy małżonek musi wyrazić zgodę na zawarcie umowy
  • Jakie skutki wywoła brak takiej zgody
  • Dlaczego warto zabiegać o nieobowiązkową zgodę małżonka
  • Kto i w jaki sposób reprezentuje spółkę handlową
  • Jak zweryfikować kontrahenta w KRS i CEIDG
  • Kiedy warto zdobyć zgodę osoby trzeciej lub organu na zawarcie umowy
Oznaczenie kontrahentów
Oznaczenie kontrahentów

Skoro informacja o stronach umowy pojawia się na samym początku kontraktu, to logicznie można założyć, że także rozmowy o tym: kto i w jaki sposób reprezentuje kontrahentów – powinny otwierać negocjacje. Tak jednak nie jest, bo w praktyce takie dane uzupełnia się dopiero wtedy, gdy umowa jest już zamknięta. Nierzadko przedsiębiorcy robią to bez głębszej refleksji, traktując ten element negocjacji jako czynność czysto techniczną i banalną – dlatego czasem okazuje się, że kontrakt podpisała osoba, która nie jest do tego uprawniona lub w ogóle nie wiadomo, kto go zawarł.

O ile u notariusza, w urzędzie czy w sądzie legitymowanie się dowodem osobistym, pełnomocnictwem czy dokumentami korporacyjnymi jest powszechnie akceptowane, o tyle gdy podpisuje się umowę w warunkach biznesowych, niekiedy prośba o te same dane wydaje się kontrahentom niestosowna lub krępująca: „no bo przecież się znamy”, „mamy do siebie zaufanie” lub „nie wypada”. Nie pozwalaj, aby Twój klient uległ tej niebezpiecznej presji. Dbaj nie tylko o to, co przedsiębiorca podpisuje, ale też upewnij się, że druga strona jest w umowie prawidłowo reprezentowana. Oczywiście nie zawsze prawnik, który negocjuje umowę jest obecny przy jej podpisaniu – niemniej zawsze możesz pouczyć swojego klienta, jak bezpiecznie i profesjonalnie doprowadzić do zamknięcia kontraktu.

Spis podsekcji

  • Zawarcie umowy z osobą fizyczną
  • Jednoosobowy przedsiębiorca
  • CEIDG
  • Konsument
  • Zgoda małżonka
  • Zawarcie umowy ze spółką prawa handlowego
  • Rodzaje spółek
  • KRS
  • Dane spółek ujawniane w kontraktach
  • Sposób reprezentacji
  • Zgoda wspólników i organów spółki na zawarcie umowy